lørdag 27. februar 2010

Møt mine venner!!

Blåmeis På grunn av den lange og kalde vinteren her vestpå, har det vært særdeles stor aktivitet på fuglebrettet. Jeg har matet fuglene siden oktober og de har gitt meg mange hyggelige stunder der jeg har kost meg med kaffekoppen og kamera i stuevinduet med et yrende fugleliv bare få centimeter utenfor ruten. Og når man tilbringer så mange timer med å studere disse søte små, så begynner man å legge merke til forskjeller på blant annet de forskjellige blåmeisene. Og en litt lei uvane jeg har, er å gi navn eller sette kallenavn på alle dyrene rundt meg… Så nå skal dere få hilse på Firerbanden, Kaptein Krok, Lille Klorin og Pjusken – alle på ett (fugle) brett!!

BlåmannDette er Blåmann. Et prakteksemplar av blåmeisfamilien. Han er så ren og fin i fargene at man skulle tro at han tok seg et bad hver dag. En nydelig liten skapning!

Fru Bergans

Fru Bergans har dere hilst på før i dette innlegget. Hun er en aldeles nydelig Svarttrost hunn og har utrolig ro ute ved foringsplassen. Selv om jeg er rett innenfor vindusruten og ikke klarer å stå i ro, så sitter hun bare der med hodet på skakke og lurer på hva i all verden jeg holder på å styre med.

Kaptein KroklDenne har jeg døpt for Kaptein Krok. Han har et ødelagt ben som bare henger rett ned og med feil vinkel på selve foten. Men han er like aktiv som de andre og her henger han i posen med nøttene bare etter den ene foten. Det ser ikke ut til å plage han.

Lille Klorin I sterk kontrast til Blåmann, så kommer dette lille nurket her. Han har fått navnet Lille Klorin. Enten har han falt i en bøtte klorin eller så stod han sist i køen da fargene ble utdelt. Han er skikkelig bleket!!

Firerbanden Dette er tre av fire medlemmer av Firerbanden. Jeg har ikke noe godt bilde av dem alle fire, men disse 3 blåmeisene + en til holder sammen hele tiden. Spiser en av dem, så spiser alle. Flyr en bort, så følger de tre andre etter. Jeg tenkte kanskje dette var unger fra i fjor sommer som holder sammen… En fin liten gjeng!

PjuskenHer er en av mine favoritter!!! Pjusken! Han er en skikkelig fjørball med ståopphår dagen lang! Først trodde jeg at han holdt på å miste noe av dunene på ryggen, men det var for 3 måneder siden. Han er fortsatt like uflidd! Han er ikke så blass i fargene som dette bildet gir inntrykk av, men han er nok ikke så praktfull som Blåmann heller.

SmuleSmitt

Smitt og Smule er to spettmeiser som er faste gjester hver dag utenfor vinduet mitt. Synes disse fuglene er prakfulle og de er noe skikkelige gapatroster også. Det er verken smitt eller smule igjen når de har forsynt seg gjennom en hel dag…Securitas Dette er Securitas. Han er er mer opptatt av å holde øye med omgivelsen enn å spise. Han varsler høyt om hønsehauken eller en annen rovfugl svever over høyt der oppe. Da er foringsplassen tom på et par sekunder og alle har gjemt seg i hekken.Perle Perle har jeg kalt denne her. Øynene hennes er litt ustående og ser ut som to sorte små perler. En av mine favoritter!

Siluett

Sammen med disse fjærkledde vennene har jeg tilbrakt mange timer i løpet av de siste månedene. Når solen går ned og mørket kommer snikende, så sender jeg noen smil ut gjennom vinduet og takker for selskapet . Jeg håper at jeg har gjort vinteren litt lettere for dem og at de er noen av de fuglene jeg får høre synge når endelig våren ankommer…

26 kommentarer:

Nissemann sa...

Herlig innlegg! Du har virkelig øye for detaljer, en flott egenskap. Godt gjort å se forskjell på så mange individer, de fleste har mer enn nok med å se forskjell på hann og hunn...

Skautrollet sa...

Flotte bilder, koselig innlegg. Helt enig i at det er mange flotte stunder når man har en fôringsplass for fugler. Vi har en her også. Det kommer store flokker med gulspurv, kjøttmeis og blåmeis. Også en enslig svarttrost...

Synnøve. sa...

Så flotte bilder på dine gjester.
Det er så herligt at väre näre di små fyrbente.
Har mange her og. men har ikke navn på dem.
Har hakkespetter. gråspetter og di samme som du har. Har nötter, frön, meieseboller, bröd og en ekinkesvor til hakkespettene.

Sitt og ser på dem nå...
Klems og takk for det flotte inlegget.
Synnöve.

Anne sa...

Jammen er du GOD!!! min venn, både med ord og bilder :-)


(nytt???= nei :-)

Fin søndag ønskes deg.

Mokomoko sa...

Du har et bra utgangspunkt med hensyn til utsikt og nærhet til fuglene. Den har du virkelig utnyttet. Her var det mange kjempeflotte bilder og med like bra kommentarer. Skule ønske jeg hadde tolmodighet å sitte så lenge å se på fuglene at jeg begynte å kjenne dem igjen!

Koselig koselig sa...

Jeg sier som Anne over her. Helt herlig. Nydelige bilder, nydelig tekst - så personlig og flott. Her har vi også en svarttrost, vi kaller han bare for "han", og har gitt han et par epler. men er litt usikker på om det er så smart, himmel som den fugger'n skiter du. gir du de frukt og slikt eller bare nøtter, fett og frø? Kanskje jeg skal google og se hva som er best? Vi har nemlig innbilt oss her at de helst vil ha bær og frukt, svarttrosten altså.

han svinsa forresten rundt på verandaen min her i sta, mens jeg drakk kaffe :) god søndag

Eva sa...

hej
det er nogle dejlige billeder du viser,jeg fodre sse fuglene i min have det er en stor fornøjelse at se dem tulle rundt.
Du er dygtig til både ord og billeder må jeg sige.
knus Eva

TurboLotte sa...

For noen flotte bilder. Herlige navn på de også. Securitas, så vittig!

Gamleheksa sa...

Åh så flotte, både fuglene og bildene. Det gir mye glede å gi litt mat til disse småtassene. De har jo personlige trekk som du har fått fram så utrolig godt.

Takk for hyggelige kommentarer på Jente-innleggene mine. Jeg er enig med deg, jeg er ikke så sikker på hvor lurt det er å stå fram sånn, men jeg ønsker dem lykke til. Jeg må vurdere sterkt om jeg skal se første episode, for tror du ikke nevøen/faddergutten skal være med. Absolut ikke som hovedperson, men som medlem av musikk-korpset som ble leid inn for å lage et slags 17.mai-tog. Å er man tante, så....

9na sa...

FANTASTISKE BILDER... Kan jeg spørre hvor mange bilder du har tatt totalt for å få så mange perfekte bilder :)

Maiken sa...

Så herlig! Flotte bilder, herlig innlegg. Det er egentlig ganske fasinerende hvor stor personlighet et dyr kan ha. Og du ser ut til å ha fanget den opp hos hver enkelt av dem. Morro :)
Ja, vi får håpe de har trivdes godt i hagen din. Du kommer nok til se dem i hekken din i sommer, både med reir og lek. Fugler er vanedyr;)

Anonym sa...

Jeg har bare lyst til å si ett ord egentlig: BRAVO!
Dette sier så mye om hva små fugler kan bety for oss. Jeg har vært fugleinteressert i mange år og er vel det man kaller en fuglekikker. Dessverre har jeg måtte flytte i leilighet/hybel der vi ikke har lov til å mate småfuglene, men med en gang jeg er ferdig med mitt oppdrag her jeg bor nå, så bærer det rett hjem til fuglebrettet i hagen min. Bildene dine er så flotte og det man kan jo ikke se at de er tatt gjennom en vindusrute. Fantastisk. Jeg har desverre ingen blogg, så jeg kan ikke legge igjen noen bloggadresse her, men jeg kommer til å titte innom bloggen din igjen for den var bare helt utrolig fin.
MVH
Pål T.

Nissemann sa...

Jeg har et tips til deg: Lag vårkonsert for fuglene dine! Ta med deg ut en bærbar PC, eller sett en høyttaler i et åpent vindu. Velg en av disse to linkene og spill den om igjen og om igjen til det begynner å skje noe:

Blåmeis
Kjøttmeis

:)

Malys krok sa...

For et flott innlegg!! Det er jo så herlig med disse småfuglene, bare så synd at flere av våre er blitt borte.'Koselig at du har lagt navn på dem og kjenner dem igjen! Veldig fine bilder, og fint du viser dem fram!
-Margit-

MajorogMeg sa...

Så det er hos deg de er, småfuglene:) Her har det vært dekket bord i hele vinter men knapt en liten fugl å se. Spørs om der på grunn av hønsehauken som vaker over her.
Nydelig gjeng med venner du har:) Flotte bilder ble det av det også.

Nyyyyyt vinterferien, så håper jeg du får flott vær og gode turer:)
Klem:)

Anne-Lise sa...

Så flott bilder og så kos at de har fått navn, kan tenke meg de har det fint der hos deg!! ha en flott uke! Anne-Lise

JULIE K sa...

Åja de trenger mat disse små. Jeg mater dem dessverre ikke så mye. Med mange katter i hus, som har vært utrolig flinke på mus og fugle jakt, kan jeg liksom ikke lokke dem i fellen. Men i det nye huset er det veranda, så kan prøve å henge noe høyt her.

Hege sa...

Så koselig innlegg! Og du har mye besøk altså! Flink er du som passer på småfuglene.

Jeg som har vokst opp med en far som er hobbyornitolog burde skamme meg over å ha lite mat ute til småfuglene...

Jeg skal skjerpe meg altså!

Flotte bilder av fuglene også!

Mia Folkmann sa...

Jeg har holdt meget af at møde dine søde venner, Petunia. Jeg er meget glad for fugle, ligesom dig - men jeg tager ikke nær så gode fotos.... :-)

Miamor sa...

...nå nei du Petunia..det er såå mye jeg ikke kan..men det blogges ofte ikke om det.....men når det gjelder foto skjønner jeg ikke bæret..jeg bare knipser og bryr meg ikke om blenderåpning og styr...forstår det ikke....så sånn er det....koselig med firerbanden din..jeg er oppvokst med småfuglene ..men her på øya finnes det nesten ikke et tre..så her er det ikke mye jeg ser til dem..ha ei vidunderlig uke..miamorklem

Lindaen sa...

Fremdeles veldig misunnelig på besøket ditt. Her er ikke så mye som en kjøttmeis å se...
Festlig innslag! Min favoritt er "Lille Klorin".

Xini Björnmamman Does Thailand sa...

Hej!

Vackra bilder och så fint skrivet!

Ha en bra start på veckan och mars månad!
Xini Björnmamman

Beep sa...

Go'morron, Petunia! Så gott att vakna till din blogg om fåglarna. Så många fina bilder och kommentarer till var och en. Personliga namn, det vittnar om kärlek till djuren och djuren, (fåglarna) är personligheter. Jag njuter också av detta fågelspel varje morgon och ser beteendet på dem alla.
Kanske jag också hade haft Perle som favorit, annars brukar jag falla för typ Kaptein Krok o dyl.!
Ha en god måndag och fortsätt mata de små vännerna!

Kram
Birgitta Beep

Anders og Birgit sa...

Du så artig inlegg!!

Elisabeth Augusta sa...

Åååå så mange koselige venner du har. Jeg savner det selskapet jeg hadde av fugler utenfor kjøkkenvinduet der vi bodde før. Der var skogen rett bak huset og det krydde av liv. Litt selskap har jeg dog hatt i vinter. Har noen meiseballer i en busk. Men før neste vinter skal jeg ha klart å pønske ut en måte å få skikkelig foringsplass - med utsikt fra vinduet og samtidig kattetrygt.

Ida sa...

Flotte bilder og beskrivelser.
Jeg har også holdt på på samme måte som deg gjennom vinteren. Har kikket på og matet småfuglene.
Men jeg er nok langt fra så oberservant som deg. Jeg er imponert! :))