onsdag 27. mai 2009

En slagkraftig søndag

Viking 15 Søndag var det i lokalavisen vår annonsert jern- og middelalderdag på Hordamuseet. Bulle som har stor interesse for denne tidsepoken, kom med et høyt og ruvende “ja” da vi spurte om vi skulle ta oss en tur å se hva dette var for noe. Vi regnet med at de ikke kom til å ta så langt tid og at vi snart kunne vende hjem igjen til ting som skulle gjøres i hus og hage… så feil kan man altså ta…

Viking8 Viking7

Hordamuseet ligger idyllisk til helt nede ved sjøen og med samlingen av gamle bygninger, omkranset av et stort grøntområde, kunne de ikke finne en flottere plass å holde denne temadagen. Rundt på hele museums området var det satt opp stand med tak av seilduk hvor man kunne se litt av håndverket og hva man ellers laget da vikingene og middelalderfolket regjerte her i landet. Mest fascinert var nok Bulle av hjelmer, bryner, sverd og skjold.

Viking2 Viking1

Det er ikke helt fastsatt hvor sjakk hadde sin opprinnelse. Noen hevder Kina mens andre holder på India. Men sjakkspillet kom også til Norge og to menn demonstrerte dette sjakklignende spillet som heter noe så vanskelig som “Heftneftafttvtafl”. (Ja, jeg holder en knapp på ordet sjakk.)

Viking3 Viking4

Viking5 Dette var nok den mest PRkåte av alle "vikingene". Han spradet rundt blant publikum og stilte seg velvillig opp når noen ville ta bilde. Men rett skal være rett. Han vant publikums hjerte og da spesielt ungenes, noe som klart kom frem litt senere på dagen. Viking10 Dagens høydepunkt for store og små var nok da det ble blåst til strid. ”Kongshirden 1260” en middelaldergruppe fra Bergen, skulle demonstrere hvordan vikingene og middelalderfolket sloss. Forventningen steg da hele hærfølget kom i samlet flokk ned til kamparenaen. Nå skulle sverdene og øksene svinges! Bekymrede mødre ble nok litt glad da det ble fortalt at våpnene ikke var skarpe og at ingen ville komme til skade. Dette var godt i scenesatt skuespill! Viking 11 Viking13Viking 12

De viste forskjellige typer kamp. Først ble gruppen delt i to der Kongens menn sloss mot en opprørergruppe ledet av den beryktede Daniel. Daniel hadde laget mye liv og løye i området i løpet av dagen, men da kongens menn vant, ledet av mr. Populær, skrek ungene høyt av glede! Han var klart dagens helt!

De viste også kamper der alle sloss mot alle. Jeg kan anbefale et besøk på Kongshirden 1260 sin nettside, der de beskriver kampmetoder og våpen.Viking 14Viking6 Helt på slutten stilte alle slosskjempene seg på en lang rekke og takket for seg. Plutselig stormet de mot publikum med hevete våpen! Det var nok noen av de minste som fikk seg et minne for livet der og jeg sier bare: ”Kaptein Sabeltann, gå hem og vogg”!

Vel, det som skulle bli en snartur ut en søndags formiddag, ble en 4 timers reise tilbake i tiden. Bulle var strålende fornøyd og konklusjonen min er at han nok er født tusen år for sent…

På bildet her poserer han med et skjold og et sverd som han fikk låne. Begge deler var veldig tunge, så han var litt lettet da han kunne legge det fra seg igjen.

Det var fantastisk mye flotte klær å se! Spesielt kvinnenes kjoler var fine. Etter å ha tatt neste 500 bilder, må jeg meget flau innrømme at jeg ikke har et eneste bilde av disse draktene. Men det er i alle fall ikke vanskelig å forstå hvor bunadene har sitt opphav. Skulle det dukke opp en slik Middelalderdag i nærheten av der du bor, kan jeg på det varmeste anbefale deg et besøk.

24 kommentarer:

Nissemann sa...

Jeg slenger inn et tips til. Kongshirden 1260 er med på alt som er gøy. I fjor var jeg SFO-leder, og vi leide inn fire av dem til å holde oppvisning og opplæring for de eldste ungene på SFO. Ungene lagde kapper av IKEA-stoff og sverd av kryssfiner, og gikk i Ridderskogen med de fire krigerne. Der var det oppvisning, lek, bueskyting og Riddersuppe til alle. Sjekk bildene!

Nissemann sa...

En kommentar til: Du tar kjempeflotte bilder! Og så liker jeg den svarte rammen rundt bildene, og signaturen. Du er flink med rutiner, jeg klarer ikke sånt...

Jeg var på Jernalderdagen i fjor, det var kjempegøy! (For ungene også...)d

RuneE sa...

Joda, jeg har nok sett noen av dem før - en kjempefin reklame for dem. Nå lurer jeg på om du gjetter hvem av dem som er "min"...

Gamleheksa sa...

Jeg er også fasinert av den tida og har lest masse. Men egentlig er jeg vel glad jeg lever i dag! Har aldri lest at vikingene blogget f.eks ;)

9na sa...

Morsomt referat fra en begivenhetsrik dag... Takk for historien.

Anne-Berit sa...

Her var vi jammen en tur langt tilbake i tid.Et fantastisk innlegg du har laget her,og bildene dine er jo alltid kjempefine,disse var intet unntak.Bulle var stilig i antrekket sitt.
Klem!

GAWO sa...

Supre bilder som illustrerer hvor spennende dere har hatt det. Jeg ante ikke at de kriget på i Fana, men etter dette bør jeg se meg over skulderen. Vet jo aldri hva som kan komme farende :-) Tøffe typer! Jeg prøver også å gjette hvem so tilhører RuneE. Jeg må fine fram en lupe og granske bildene dine. Er det en hun eller han mon tro???

L i n d a l o v e sa...

Det er kjempetøft ute på Hordamuseet og så gøy at de arrangerer sånne ting som dette... Ungene har så godt av å få det med seg :o) Synd vi var bortreist i helgen..ellers ville vi nok vært der ;)

Jane sa...

Flotte bilder av middelalderfolk og noen få vikinger. (Viktig skille her. De med runde skjold er vikinger, resten middelalder.) Spillet Hnefatafl er gøy. Kan også spilles på nettet, dersom det er interessant.

Petunia sa...

Jane! Ja, vikingetiden endte vel på sånn omtrent 1066, men det er ikke så lett for oss vanlige å se forskjellen på hvem som var viking og ikke. Veldig greit å vite hva som skiller.

Tofo sa...

DETTE så kjempeartig ut! Tenker det var flere enn Bulle som koste seg der! Flotte bilder!
Jeg har bare besøkt Hordamuseet i fredstid, og da er det et herlig sted;) Men det så unektelig morro ut dette her!

eira sa...

Gode nyheter til alle som likte dette innlegget; og ikke minst til Bulle; Bjørgvin Marknad avholdes hele helgen 5.-7. juni, på Hordamuseet. www.bjorgvinmarknad.no
Det er et noe større arrangement enn Jernaldersøndagen, med flere vikinger og middelalderfolk, gratis inngang og lengre åpningstid!
KAN det bli bedre;)?
Velkommen!

Jeg administrerer bloggen til Bjørgvin Marknad:) www.bjoergvinmarknad.blogspot.com


Petunia; du kan komme tilbake og ta masse fine bilder av de flotte kvinnedraktene da..

Bulle får nok ikke se Kongshiden, men Frie Duellister som også driver med middelalderkamp! www.frieduellister.no

Anne sa...

DER hadde jeg kunne kost meg i timesvis du. Skjønner Bulle så godt du, og er litt av samme oppfatning, fasinasjon, å ja.

Firefox funerer som bare rakkern her. SÅÅÅÅ glad for at du hjalp meg med den. Ennå her sitter jeg her å jubler over å ha blitt kvitt denne lille ruta, at den er BORTE!!, etter at en har lagt inn en kommentar du vet????? vise usikre elementer osv osv ble så irritert av den jeg...

TurboLotte sa...

Stilig!! Så gøy at noen lager til slike ting. Lærerikt og underholdende.

Flotte bilder du tok også da. Godt at noen er PR kåte. ;.D

HildeS. sa...

Dette såg fantastisk kjekt ut, og eg hadde storkosa meg om eg hadde vore der:)
Her har me Vikingarden på Bukkøy, Karmøy, som er noko liknande.
Kjempespanande, og så flott måte og lære historie på.
Flott bilete Petunia.
Bulle ser kjempefornøgd ut:)
Smil H

Wenche sa...

Super søndag med andre ord:) Det er så kjekt at ein kan ha slike opplegg ein heilt vanleg søndag. Eg kunne nok også ha kosa meg der i timevis, så eg skjønnar godt Bulle.

The single girl! sa...

Så kjekt at du har tatt bilde av min venninne da! Hehe! Må be henne stikke innom deg for å se på bildene!! Ja, hun er med i Kongshirden! Kjedelig at jeg ikke fikk m meg dette, men jeg har alltid (iallfall nesten) jobbehelg når de skal ha noe så jeg får aldri m meg det som skjer... Men ja, klærne dere er virkelig flotte, og hjemmelagde! Det er virkelig studert og planlagt til minste detalj, så ingenting er overlatt til tilfeldighetene. Og de er veldig stolt over likheten med slik klærne såg ut i virkelighet!! Flott innlegg!!

(Jeg har lagt ut abc innlegget mitt, kan du legge ut linken er du snill??)

ArneA sa...

Ser og ser etter Rune
men så var det bare hans avkom som ble med.
Felles interesser bør nok en gang gi et påskudd til å skaffe den gamle en MC av god kvalitet.
Da blir det fotojakt kan jeg tenke meg
:)

TorAa sa...

Skulle ønske jeg var der og da,
i stedet for 18 timer på jobb de to siste dager (men nå er det heldigvis over for denne gang)
For å si det nok en gang: Ditt blikk gjennom linsen er utsøkt.

Og jeg lever på en måte med i opplevelsene. Som å være der selv.

Ida sa...

SÅ GØY! :)
Den tøffeste ridderen av dem alle er Bulle! :)

For min del, er jeg glad for at jeg lever i 2009.... ;)

Ida sa...

Hvem er Rune "sin" da? Ble nysgjerrig her, jeg nå. ;)

Anders Vaage sa...

Hvis noen av dere som leser bloggen er interesert i å begynne i Kongshirden 1260, så kan dette anbefales på det varmeste!

Vi har treninger på Bergenhus Festning på følgende tidspunkt, stort sett hele året.

Onsdager mellom kl.18-20
Lørdager mellom kl.13-16

Vi er ikke vanskelige å finne, vi befinner oss stort sett på eksersisplassen utenfor Rosenkrantztårnet.

Det er 16 års aldersgrense for å være med i Kongshirden 1260.

Sjekk også ut www.kongshirden.no for mer info.

Alle er velkommen.


Petunia: Veldig fine bilder :)

med vennlig hilsen
Anders, Kongshirden 1260

Merethe sa...

Kjempefin blogg, og god reklame for oss i Kongshirden 1260 :) Supert

Jeg koste meg veldig i middelaldergjengen , morsomt opplegg, er med hvert år, og har det like kjekt hvert år :)
Og jeg stiller opp neste år også.

Vennlig hilsen Merethe ^^

MissN sa...

Oii, det så moro ut:D Fine bilder!